|
Historik |
|
et hela började för några tusen år sedan med att en fiffig individ kom på att, om man holkade ur en trästock så fick man en farkost som kunde användas till att ta sig fram över vatten med, och hastigt och lustigt så var...
... båten uppfunnen!
Därefter så gick utvecklingen stadigt framåt och träbåtskontruktionerna förfinades alltmer. Utvecklingen pågick till mitten av 1900-talet då någon fick för sig att man kunde använda plast till annat än att göra tvålkoppar, nämligen till att bygga båtar.
Det urgamla hantverket att bygga båtar av trä förföll därför snabbt, varför man kan säga att förmågan stod på topp runt 1950-60, dvs. då Becker Marinette skapades...
Philipsons...
Båttypen lär enligt vissa uppgifter ha tillkommit på bilfirman Philipsons (Mercedes) initiativ där den store profilen Nils "Dubbel-Nisse" Nilsson (tidigare framgångsrik märkesförare för snurretillverkaren Trim och försäljningsansvarig för Chrysler marinmotorer hos Philipson) i slutet av 50-talet tyckte att firman borde kunna erbjuda sina kunder båtar av hög kvalitet som komplement till bilarna.
Uppdraget att rita en lämplig båt gick 1959 till den välkände båtkonstruktören Harry Becker (även om Dubbel-Nisse kunde rita fina båtar själv, se tex. läckra Crownette) och resultatet blev Becker Marinette. Båten byggdes i två versioner på samma skrov på Henry Linussons Båtbyggeri i Östhammar. Den ena var en ren runabout med soldäck, så kallat "Riviera däck" (eller "Pin-Up grop"...) i aktern, den andra hade förruff och durk i aktern.
Båten kom att byggas i endast fyra exemplar, tre runabouts och en med ruff, på grund av att efterfrågan på träbåtar dog i början av 60-talet till förmån för båtar av plast. Enligt en ögonvittnesuppgift så ska en av de tre runabout Marinetterna ha fattat eld vid leveransfärden våren 1960 strax utanför Östhammar, man lyckades köra upp på land och rädda besättningen men båten totalförstördes.
Vissa uppgifter gör gällande att en Marinette skulle ha varit utställd på båtmässan Allt För Sjön i Stockholm 1960 eller 1961.
... eller Marin-Centralen?
Den (obekräftade) uppgiften att Philipsons skulle ha varit initiativtagare till Marinettens tillkomst motsägs av nedanstående artikel, hämtad ur ett 50-tals nummer av "Till Rors" (Tack för den Lars Olsson!), där AB Marin-Centralen anges som beställare. Eller så kanske det var så att det var Philipsons som beställde Marinetten via Marin-Centralen, firmorna hade ett nära sammarbete med varandra där Marin-Centralen var återförsäljare av Chryslers marinmotor som Philipsons var svensk generalagent för.
Illustrationen i artikeln är hämtad från Harry Beckers originalritning, daterad Oktober 1959. Ritningen finns i två snarlika versioner där båttypen kallas "Weekend Kryssare" på den ena och "Marinette" på den andra.
Jag har under lång tid letat efter dokumentation som beskriver hur Marinetten såg ut som ny, men det enda jag har hittat i den vägen är Båtnytt nummer 10 från 1964.
Om man tittar riktigt noga på omslaget så kan man se en Marinette bakom alla segelbåtarna, längst ute till vänster.
Bilden ser ut att kunna vara tagen i Sandhamn.
En Marinette! →
Tyvärr så är bilden inte till mycket hjälp när det gäller att försöka lista ut utseende och placering av exempelvis beslag och instrumentering med mera.