Senaste dumt





n uppfinning som bygger på en god ide' leder ofta till en framgångsrik produkt. Men sen finns det ju även produkter som bygger på mindre genomtänkta idee'r och som för det mesta blir väldigt kortlivade och snabbt glöms bort.
Det är den senare typen av produkter som jag tänkte uppmärksamma på den här sidan, det vill säga sådant som visat sig vara mindre lyckat, i vissa fall före sin tid eller kanske bara dumt (men som ofta är rätt så roliga!). Rubriken har jag snott från ett sextiotalsnummer av Motorbåtsnytt, varifrån dom två första exemplen också är hämtade, håll till godo!



Senaste dumt 1

Det första exemplet visar en helt onödig farkost där man har lyckats kombinera dom sämsta egenskaperna hos en bil och en båt, och skapat en amfibie med urusla sjöegenskaper och lika dåliga vägegenskaper får man förmoda.

Någon som känner för att köpa ett exemplar och ta med familjen i på semesterresan i sommar?




Senaste dumt 2

Nästa bild visar en typisk före-sin-tid produkt, i det här fallet en tidig föregångare till den idag så populära vattenskotern/jetskin.


Föga anade man väl hur den "motoriserade surfingbrädan" skulle komma att utvecklas dom följande fyrtio åren.





Dumt på vattenskidor

En mindre framgångsrik variant av ovanstående var dom motordrivna vattenskidorna från 1959...


...låt oss ej heller glömma bort dom flytande vattenskidorna som presenterades samma år...


...eller den hydrauliska sjösättningsanordningen som monterades på båtens akterspegel och skulle underlätta vid start på vattenskidor!






Segelsurf

Ännu ett exempel på en före-sin-tid produkt är denna tidiga variant av en vindsurfingbräda, vilken presenterades på Allt-för-sjön 1954. Segelsurfen, som den kallades, var förmodligen helt osegelbar med tanke på konstruktionen med ett handhållet skridskosegel och ett centerbord som manövreras med en stång mitt på brädan.

Icke desto mindre så får den ses som en föregångare till vår tids mer avancerade vindsurfingbrädor.




Plåtmotor

Nedan visas en märklig/intressant motorkonstruktion från början av sextiotalet. Istället för att som vanligt gjuta motorblock och toppar, så var hela motorn svetsad av rostfri plåt! Motorn var gjord som en enhet, det vill säga även block och topp var hopsvetsade, vilket borde försvåra service på motorns inre delar.

Fördelarna skulle vara lägre vikt, lägre tillverkningskostnad och bättre värmeavledningsförmåga i ett plåtblock, jämfört med ett traditionellt gjutet motorblock.

Plåtmotorn hade en cylindervolym på 2,2 liter och utvecklade 225 hkr vid 6.500 rpm, toppvarvet låg på imponerande 10.000 rpm, undrar hur många som sprängdes...

Även kraftöverföringen var en smula udda, motorn var nämligen kopplad till en utombordsrigg på akterspegeln med en dragande propeller.




Profilsystemet

Ett nyskapande sätt att sammanfoga lättmetallbåtar var det så kallade Kil- och Profilsystemet som presenterades 1962. Ideen gick ut på att man klämde ihop aluminiumplåtarna med hjälp av ett antal olikformade strängpressade kilprofiler istället för att svetsa eller nita.

Uppfinningen var svensk, båtarna byggdes i Norge och kallades "Humbug" (!).

Frågan är vilka fördelarna med denna metod var, jämfört med att nita eller svetsa.

Kanske var det att man kunde montera isär och sätta ihop båten hur man ville...
... men risken var väl att båten "monterade isär sig själv" i hård och krabb sjö.




Underwaterlight

Att det hittas på dumheter även idag är väl följande ett "lysande" bevis för.

Vad är meningen? Är det snyggt? Fyller det någon funktion?

Vad vet jag... men om du klickar här så kan du få se mer av eländet.