Andra Beckerbåtar



är tänkte jag lägga upp andra bevarade Harry Becker konstruktioner. Så har du en Beckermotorbåt, tveka inte att skicka en bild och lite beskrivande text (klicka på det röda kuvertet längst ner på sidan), så lägger jag upp det på den här sidan. Tipsa gärna Marinettesidan om andra Becker båtar.


Först ut blir Emma, nedan. Det är ett ganska typiskt Becker bygge, med likheter till exempelvis Saxaren, Florida och Clano 27. Emma ska vara byggd 1968 och nuvarande motor monterad 1976, båtens modellbeteckning är dock okänd, så om det är någon som känner igen båten så får ni gärna tipsa ägaren och Becker Marinette sidan.

Hej!

Den här båten köpte vi i somras i Dalarö. Måtten är 8,5 m * 2,8 m. Helt byggd i mahogny, även inredning. 4 st bäddar. Toalett och pentry. Motorn är en Mercruiser 6-cyl på 165 hk. Båten är enligt uppgift byggd på Oxelösunds varv. Båten är ritad av Harry Becker åt en lång beställare. Det är rejäl höjd i styrhytt och ruff.

Om det är någon som har mer uppgifter om tidigare ägare, historia etc. vore det kul om ni tog kontakt med mig.

Med vänlig hälsning

Lars Johansson
larsjoh51@passagen.se





Nästa båt är en Lill-Saxare som heter Gjeld-Frid II och är byggd någon gång på sextiotalet.
Lill-Saxaren var en mindre variant av Gamleby Yachtvarvs succe´båt Saxaren, byggd i Gamleby utanför Västervik och som enligt annonsen ovan kostade 22.000 kronor 1965.



Hei sender en hilsen fra Norge og takker for en fin side, båten som det følger med bilder av er etter mine opplysninger en Lill-Saxare.

Den var jeg og kjøpte i Umeå i februar 2003, da var den helt ribbet for innredning (fulgte med men var tatt ut) motor fantes ikke, båten måtte skrapes og lakkeres. Jeg fikk den ut på vannet i juni. Den er ikke helt ferdig enda. Det som gjenstår er tilverkning av nye tremmer (platter) skraping og lakkering av innredning og nye puter.
Motoren som jeg har instalert er en VP AQ170 med 270 drev, det er etter det jeg har forstått ikke orginalt med drev da båten ble levert med aksling.
Det hadde hvert kult om du hadde noen opplysninger om båttypen, tilverkningsår på min båt vet jeg ikke, ikke finner jeg noe nummer i den heller. Vet du om det burde finns og hvor det brukte å være stemplet. Målene er 6,7 meter lengd og 2,3 meters bredd. Når det gjelder lengden er denne kappet slik at den orginalt var 6,8 meter.

Med vennlig hilsen
Jon-Kåre Olufsen
Sørra Bygg AS
tel. 952 95 055 - epost: sorrabygg@sorra.no





Örjan Leek har fått tag i en ruskigt fräck båt och skriver och undrar om det kan vara en Becker konstruktion. Personligen så har jag inte sett något liknande Beckerbygge, eller något liknande överhuvudtaget. Men är det någon som känner igen båttypen så får ni gärna höra av er till Marinettesidan och Örjan, som också undrar om det är någon som känner till Johanssons varv vid Karlsborg.

Hej.
Tror du att min båt kan vara en Becker-båt?
Den är 6,10 lång och 2,00 bred. De 5 runda instrumenten är märkta Chris Craft. Båten har fina beslag, mörktonade plexirutor med kromsarger. Byter just nu ut 283 Chris Craft-motorn till en Mercruiser 305. Har inte varit sjösatt senaste 25-30 åren.

Vet du något om det där Johanssons varv som byggde Becker-ritade båtar intill Karlsborg?

Örjan Leek, Härnösand





Nästa båt påminner en del om Örjan Leeks båt ovan (Tack för tipset Örjan!).
Det är en Becker 20 Racer, byggd 1956 på John Johansson Båtvarv i Hanken utanför Karlsborg.

John Johansson föddes 1906 och började bygga träbåtar i ett torp i skogen. Han utökade verksamheten och flyttade in till Hanken där han startade båtvarvet 1945. Han började samarbeta med Harry Becker som var verksam i Karlsborg på den tiden, de byggde mest små snabba racerbåtar. Varvet hade plats för 2 båtar och det var som mest 5 båtbyggare som jobbade där.

Anne är ritad av Harry Becker på 50-talet. Hon är byggd i mahognykravell med v-botten och skarpa slag, med måtten 6,15 x 2,30 m. och gör cirka 30 knop med en Volvo BB115A.

Båten har legat på land sedan 1992 och genomgår för närvarande en omfattande renovering av Mikael Forslund som ägt båten sedan 2001, hon beräknas bli klar till 2004 års säsong.

•   •   •

Efter 14 år på land så fick Anne äntligen möta sitt rätta element sommaren 2006, tack vare Mikael Forslunds fina renovering. Läs mer under nedanstående länkar.



Gå till: Annes hemsida      Titta även på: Annes renovering      Kontakta ägaren: Mikael Forslund





Båten nedan är extra intressant eftersom det rör sig om en Beckerkonstruktion i aluminium, vilket man inte ser så ofta nuförtiden.

Hej

Läste att du intresserade dig för Beckerbåtar. Köpte en förra året från Piteå.
Det är en 7,5 x 2,3 m Cupemodell (liknar Forslunds cupe).

Den är byggd i 3 mm nitad aluminium av Harry Becker och hans son Janne Becker 1953. Janne var och tittade på den och kände igen den. Dessutom har den de karakteristiska stegen midskepps. Det var en Gray marin i originalmotor, bytt till Ford Zephyr. Håller på att sätta in en ny Volvo 6:a. Sjösätter runt midsommar på Lidingö. Den har underbara köregenskaper helt olikt de plastbåtar jag tidigare kört.

Bifogar en bild

mvh
Stefan Hultqvist





Den här båten ser ut att vara byggd på ett skrov som är så gott som identiskt med Marinettens, så vitt jag kan se. Båten är dock något mindre och med en annorlunda överbyggnad och inredning jämfört med Marinettens, ser ut att kunna vara en Becker Explorer. Hur som helst en mycket fin båt!

Hej, jag har en Beckerracer från 1958 som jag har renoverat i tre år. Jag är i slutskedet med renoveringen och hoppas att hon ska komma i sjön om ett par veckor. Jag köpte henne som ett rent skrov 1994 i Falun och som det senare visade sig med ganska stora renoveringsbehov.

Jag tror att hon heter Amie och har en ritning där namnet finns med, hon är 6,10x2,15 och det har troligtvis suttit en Volvomotor som drivkälla. Båten har även funnits med en rak sexa och Chrysler V8. Hon är stegbyggd med ett litet utstick i aktern som det är på din båt. Idag sitter det en Mercruiser V8 från -89 på 270 hk men jag försöker att återskapa så mycket som orginalet. Det fanns tyvärr inte så mycket med annat än skrovet så jag har letat tidstypiska beslag m.m under resans gång men saknar lite lister och annat smått.

På ritningen står det Beckerracer och att det är en passbåt ritad av H Becker byggd på Östhammars varv. Ägare före den mannen som jag köpte båten av var någon som hette Bergström (Bo A. Bergström? webmasters anm.) och som tydligen var aktiv i MYS på något sett. Han hade haft båten i sin ägo flera år men inte haft tid att sätta henne i skick. Hon har nog inte varit i sjön på över tjugo år.

Kul att få en kontakt med en annan Beckerracerägare för det finns inte så många vad jag har förstått. Skickar några bilder på båten under renoveringen.

Mvh
Anders Bjernheim
Nynäshamn

Amie sjösatt, kolla här!





Nästa båt är ett lite större aluminiumbygge från 1965, som ser ut att vara en ovanligt lyckad konstruktion med ett linjeskönt och tidlöst utseende.

Jag köpte båten 2004 i Örebro, av den tidigare ägaren fick jag veta att den var en Harry Becker båt och att den fanns i ett demo ex, och att den var byggd 1965. Det fanns en plakett från Fröbergs båtvarv i kabinen.

När båten är hemma kollar jag på nätet och ser under en hemsida med historik att en 9,5 meter båt av Harry Becker byggd 1965 finns dokumenterad som ”motorbåt fågel blå” och när jag sedan ser att Fröbergs båtvarv varit med på bygget av båten förstår jag att denna båt är lite unik.

Enligt Jan Becker så ser historien ut så här:
1965 specialbeställde två polare från Spånga, som jobbade på samma företag, varsin av denna gedigna aluminiumkryssare av Harry Becker. Den ena färdigställdes och den andra blev stående pga av att polare 2 tröttnade. Fröbergs båtvarv som hade lite för mycket folk inne tog in båten och gjorde en komplett teakinredning till båten. Båten är troligen den första som argonsvetsades, av ett inkallat specialteam från ett svetsföretag i Stockholmstakten.

Båten är byggd i saltvattensäker 3mm marinaluminium, som fortfarande är i nyskick och ser ut att aldrig ha nått vattenytan. Båten drivs av 2 st Ford lågvarviga 100hk marinmotorer. För och akter ruff.
Båten är renslipad, lackad och utvändigt tillsnyggad sommaren 2002-2003. Vinter 2005 totalrenoveras teakinredningen samt att man nu plockar in en gasolspis i båten. Nya dynor sys också upp denna vinter och båten ”skall” i igen till våren. Ett nytt kapell blev sytt till båten 2004 och nya repfria macrolonrutor samt fönsterlister har tagit plats.

Jag själv tycker att båten än i dag har ett modernt utseende och mjuka fina linjer och ingen kan tro att den härstammar från 1965.

Båttyp: Motorbåt Fågel Blå
Mått: 9.5 m lång och 3.25 bred
Acc nr: 65
år: 1965
Tillv nr: 2 av 2
Konstruktör: Becker, Harry
Beställare: Dombert, René


Mikael Persson





Ännu en mycket vacker aluminiumbåt från Beckervarvet, som formats av plåtslagaren Folke Larsson.

6,7 meter lång motorbåt med klassiska linjer från 1960.
Byggd på Beckervarvet, Lidingö, nitat aluminiumskrov.
Rak 6:a ca 85 hk marinkonverterad Ford Zephyr bensinmotor.

Mycket träkänsla.
Klädd med teakdäck (plywood med teakfaner) 2 kojplatser, pentry med 2-lågigt gaskök.
Gott om uteplats i sittbrunn.
Gör max ca 15 knop och drar ungefär en liter per distansminut.

Den nye ägaren av ovanstående båt, Fredrik Tevell, meddelar att han efter injustering av tändsystemet nu fått upp toppfarten till 19 knop, vilket var den fart varvet ursprungligen uppgivit.





Nedastående fina Beckerbygge påminner en del om Mikael Forslunds "Anne" (se ovan), fast lite mindre och med utombordare.

Konstruktör: Harry Becker
Typ: Campingbåt
Byggår: 1960
Material: Afrikansk mahogny
Längd: 5,5 m
Motor: Evinrude 30 Hk (original)





Ägaren till denna stålbåt med måtten cirka 9x3 m. misstänker att det kan vara en Becker konstruktion, själv känner jag mig lite tveksam men någon av Marinettesidans läsare kanske vet bättre, hör av er i sådana fall. Motorn är en TD 96, Volvo Titan.







Här har vi ännu en större aluminiumskapelse från det Beckerska ritbordet, motorkryssaren Amorita.

Hej!

Jag är ägare av en Harry Becker motorkryssare! Hon inköptes på Biskopsuddens Marina 1993 med dåvarande namn Mararatta. Hon döptes om, då vi fann namnet Amorita på en gammal elritning. Hon är byggd i aluminium 1971 av AB Unozon i Örnsköldsvik. År 2000 kompletterades hon med flybridge som är byggd i plast och sandvich. Inredningen är i träarbete (mahogny) utfört vid varvet i Holmsund.

Motorer 2st Volvo MD 70 145HK st
Tankar diesel 4st =1340L
Färsvattentank 250L
Septitank 230L
Båtens längd 12,65 Bredd 3,65
Fart 13 knop
Vikt 11ton

Med vänlig hälsning Bengt Karlsson





Mer aluminium, en Becker-34 som ägaren efterlyser information kring.

Hej

Jag skickar ett kort på en Becker 34 som ska vara varvsbyggd i Gävle efter vad som påstås.

Jag vet inget om båten mer än att det är aluminium med en MD 40 i och 260 drev.

Jag köpte henne vintern 06-07 och har jobbat med henne ett par år. Skicket var uruselt.

Hon heter "Aldebaran" och det vore roligt att veta mer om henne. Årsmodell runt 1980 påstås det.

m.v.h.

Jan Ericsson





Här nedan ses Ola Hjelms fina Beo Cabin 27 från 1976, läs mer om Olas båt i Båtnytt Nr.2 2008.

Hej!

Skickar några bilder på våran Beo-Cabin som ritades av Harry Becker. Båten är byggd-76.

Vi köpte den i Motala 2005 och har sedan genomgått en grundlig uppsnyggning. Motorbyte vintern 07-08 från törstig v8 till volvo diesel ad41.

Båten väger runt 4 ton så den går stadigt och fint i sjön.

Båten tillverkades i Stockholm har sedan gått på västkusten i många år men är nu tillbaks i Stockholm igen.

Data:
Löa 8,30
Bredd 2,8

Ola Hjelm